17.09.2025
Разбераем задание 38
Задание 38 в письменной части ЕГЭ называется “развёрнутое письменное высказывание с элементами рассуждения на основе таблицы/диаграммы” и является заданием высокого уровня сложности (B2).
Решение коммуникативной задачи
По критерию “решение коммуникативной задачи” можно максимум получить 3 балла.
За что их дают:
- Проект написано в соответствии с темой
- Проект написан по плану
- Все пункты из таблицы указаны в работе
- В нём достаточно слов
- Стиль нейтральный
Количество слов, необходимое для получения максимального балла, указано в самом задании – “Write 200-250 words”. Допустимо отклонение от заданного объема на 10%. То есть, можно написать от 180 до 275 слов.
Организация текста
Максимум по этому критерию – также 3 балла. Их можно получить если:
- проект правильно разделен на абзацы
- написано логично и присутствуют средства логической связи
Понятно, что нужно писать столько абзацев, сколько есть в плане (пять!) и каждый должен передавать мысль, соответствующую пункту плана.
Ниже подробнее о том, что нужно писать в этих пяти абзацах и какие клише там использовать.
Вступление (параграф №1)
“Правильное” вступление состоит из 2-3 предложений и знакомит нас с темой, указанной в самом задании. Например, в задании 38.1 демо-2025 написано “why some Zetlanders are not keen on theatre-going“. Значит, нам нужно или вставить эту фразу в наш проект. Так же нужно упомянуть, что вы делаете проект, нашли материалы к нему и сейчас про это будете рассказывать. А также тип графика, место проведения опроса и целевую аудиторию (если указаны в задании).
Поделюсь своим вариантом вступления и подчеркну, что эта формулировка НЕ является единственно возможной, и вы можете написать этот абзац, как и все сочинение, по-своему. Главное условие: соблюсти все необходимые требования экспертов. Напомню задание:
Many people today seem less enthusiastic about going to the theatre. (подводка к теме - НЕОБЯЗАТЕЛЬНО!) I am doing a project on why some Zetlanders are not keen on theatre-going. (тема) I have found a table with the results of a survey on this topic. I’m going to analyse the survey data and give my opinion. (опрос, график)
Жирным выделены шаблонные фразы
Еще клише для этого абзаца:
- It is well known that (topic)
- Nowadays more and more people (action connected with the topic)
- Over the last few decades there has been a significant increase in the number of people who (do something connected with the topic).
- (Topic) plays an important role in our life
- Undoubtedly, all people (action connected with the topic)
- Nowadays it is impossible to imagine … without …
Основные моменты графика (параграф №2)
В плане сочинения во втором абзаце ученику предлагается высказать указать 2-3 главных факта из таблицы/графика или что там нам нужно проанализировать. Также нужно указать вопрос, на который отвечаем.
As we can see from the table, while answering the question “Why are you not keen on theatre-going?” most Zetlanders say it is too expensive (52%) or the theatre is situated too far from their home (18%). (2 самых больших причины) The least popular reason for not visiting a theatre is the inconvenient time of performances, noted only by 6% of the respondents. (самый непопулярный ответ)
Клише:
- the main features of this table/graph/pie chart …
- one can see from the poll that …
- the most popular … the least popular …
- if we look at the graph/table/pie chart, we can see …
- looking at the main features …
- what stands out from the table/graph/ pie chart …
- another striking feature is …
Сравнения (параграф №3)
В 3 абзаце нужно проанализировать данные из графика и представить 1-2 сравнения и свои комментарии к ним. Можно и 1, можно и 2 – все зависит от ваших идей и количества написанных слов. НЕТ СВЯЗИ между тем, сколько вы фактов выделяли во 2-м абзаце и количеством сравнений в 3-м. Можно делать по-разному, главное – вписаться в план и лимит слов.
Так как во 2м абзаце уже упомянуты 1, 2 и 5 строчки из таблицы, следует сравнить оставшиеся ответы участников опроса: 3 и 4. Вот что получилось:
Looking at the figures in the table, we can see that the option "Other interests", noted by 13% of the surveyed, as the reason for not visiting theatre performances, is only 2% more popular than "Online broadcasts available" (11%). (1 сравнение) It is not surprising as people today have more opportunities for entertainment than they used to have in the past, one of them is watching events online. (коммент на сравнение)
Здесь вы не обойдетесь без сравнительных структур:
- in comparison/ in contrast, …
- on the other hand …/ However, … / Likewise, …
- not as … as
- more popular … than
- while/ whereas / although / but
И фраз для комментариев:
- , which is (not) surprising as …
- It can be assumed as …
- The main reason for that might be the fact that …
Проблема + решение (параграф №4)
Эта часть письменного задания будет самой объемной, потому что нужно указать проблему, связанную с темой проекта, и предложить её решение.Оба момента указаны в самом задании: outline a problem that can arise with choosing a play to watch and suggest a way of solving it.
Пример:
One problem that theatre-goers often face is selecting a play that doesn’t align with their personal interests. This can lead to a lack of enjoyment, or worse, a wasted evening. (проблема) However, there’s a simple solution to this common problem. Before committing to a particular play, do a bit of research. Read short summaries or reviews online as various theatre websites or fan forums provide concise synopses and critiques. (решение)
Клише для абзаца:
- the main problem with … is …
- the main problem faced by … is …
- the foremost problem here is …
- general solutions centre around …
- one effective solution to deal with … is …
- a solution that can prove successful is …
Заключение + мнение (параграф №5)
В конце письменного задания нужно написать свое мнение по теме проекта. Она снова написана в самом задании: conclude by giving and explaining your opinion on the importance of theatre-going.
Overall, in today’s world, theatre-going holds a unique place in our cultural experience. I believe that it creates a connection between the audience and performers, bridging the gap between the world on stage and real life. (мнение + пояснение)
Выражения для подведения итогов:
- To conclude/ sum up/ summarise
- Overall …
- In conclusion …
Клише для выражения своего мнения:
- I believe that … because …
- I am convinced that … as …
- I strongly believe that …
- Personally, I think that …
- In my opnion, …
- In my view, …
Лексические ошибки
- неправильно употребленное слово в контексте (I would not speak so вместо I would not say so)
- ошибка в сочетаемости (make homework вместо do homework)
- пропуск слова, если он не влияет на грамматическую структуру предложения (My parents are very well familiar (пропущен предлог with) the topic)
- ошибки в словообразовании, если часть речи не меняется (например, unresponsible вместо irresponsible)
- ошибка в фразовом глаголе (give in smoking вместо give up smoking)
- орфографическая ошибка, которая меняет значение слова (thing вместо think, whether вместо weather)
Грамматические ошибки
- в любой грамматической форме, будь то форма глагола, множественного числа сущ., степени сравнения и в любой теме из раздела “Грамматические темы” кодификатора
- в порядке слов в предложении (например, I do not know what are they thinking about. – Во второй части предложения обратный порядок слов, хотя знака вопроса не стоит)
- есть пропуск слова, влияющий на структуру предложения (например, These people wrong. – Отсутствует глагол-связка “are”)
- в словообразовании, если меняется часть речи (например, хотели написать “политик” (politician), а написали politic (политический)
Орфографические и пунктуационные ошибки
- Все ошибки, не меняющие значения слова (например, collegue, becouse, languaege)
(Если ошибка меняет значение слова, она становится лексической – например, thing вместо think, whether вместо weather) - Если слово в работе написано один раз правильно, а остальные – неправильно, это считается ошибкой
- Если буква или слово написаны неразборчиво, слово считается написанным неверно
Как работать над заданием 38?
- Отводите 60 минут на это задание.
- Просмотрите оба проекта и решите, какой из них понятнее и легче описать.
- Читайте тему проекта и набрасывайте в двух словах, что вы скажете на каждый пункт плана. После этого, проверьте всё и убедитесь, что все написанное СООТВЕТСТВУЕТ ТЕМЕ ПРОЕКТА.
- Напишите проект на черновик. Если у вас осталось мало времени – пишите сразу на чистовик. (Лучше сразу)
- Проверьте ошибки. Здесь советую вспомнить свои типичные “ляпы” и проверить работу на них.
- Перепишите на чистовик. Проверьте ошибки, проверьте, что написали номер задания (38.1 или 38.2) в начале.
05/04/25
25/02/25
05.02.25
18/01
Д/З на 25.01
выполнить все задания; задание №6 - устно
1. Put the words from the list into the columns with the right suffixes. Sometimes one word can go to more than one column.
-age |
-ment |
-tion |
-ness |
-ist |
-er |
-ence |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Happy; develop; pollute; marry; aware; drive; confident; chemical; imagine; independent; arrange; science; bag; accommodate; conduct; blind; achieve; maintain; train; pack; entertain; act; sad; describe; optimism; blind; different; excite; pacifism; invite; teach; violent; carry; pass; art; weak.
2. Write the occupations for these definitions.
lA person who writes songs and music is ………………………………
lAnd a person who sings these songs is …………………………………..
lA person who acts in films and theatres is ………………………………
lAnd a person who shoots movies is ……………………………………...
lA person who works in a hospital and to whom you go when you don’t feel well is …………………
lAnd a person who helps you keep fit when you go to the gym is ………………………………….
lA person who practices or studies law is a ………………………………….
lA person who works on a ship is …………………………………….
lA person whose job is to extinguish fires is ……………………………….
lA person who doesn’t currently have a job is ……………………………….
3. Here’s the list of emotions and feelings. Put them into the correct sentences and don’t forget to change them into nouns.
bored, sad, happy, lonely, excited, angry, amused, frightened, confused, satisfied
1.……………………. can be a helpful feeling if you apply this furious energy to something useful. But avoid taking decisions in this state.
2.I felt some kind of ………………………… when my boss didn’t recognize me on the street yesterday. The situation was really awkward.
3.Do you know what this feeling is called when you completed your job and did it really well. - Yes, sure, it’s ……………………………..
4.What do you think of Mrs Grief’s classes? - Oh, it’s like the Kingdom of ………………….., I almost fall asleep at every lesson.
5.Jean is a very social and communicative person, so ……………………….. is the feeling she hates most.
6.When did you last feel utter ………………………….? - At my wedding day, everything was like a dream then!
7.What do you usually do to cope with ……………………? - Nothing, usually I just wait till it floats away. In fact, I even kind of like this melancholic state.
8.…………………………… is the feeling I have almost every day. The world never stops surprising me.
9.I don’t think that …………………… is bad, you know. All in all, it has helped us survive through the entire human history, and our survival instinct is based on it.
10.You’re going to make the most important decision in your life tomorrow. Do you feel nervous? - No, not at all. In fact, I’m full of …………………………...
4. Underline the correct suffix in each sentence.
1.What did you answer to Clyde’s propos-ment/-al/-age? - I said that I wasn’t sure and needed some time to think.
2.Are we going in the right direc-tion/-sion/-tor? - One second, let me check with the map.
3.Have you ever heard the saying that hones-ness/-ship/-ty is the best policy?
4.Why does everybody call Micky a li-er/-or/-ar? - Because he can’t tell the difference between real facts and his fibs.
5.Charles remembers his child-hood/-ship/-ness really well, even the earliest memories.
6.One mustn’t underestimate the import-ence/-ance/-ant of safe-ness/-ship/-ty rules in skydiving activities.
7.Does this movie have a happy or sad end-hood-/-ing/-ence? - I’m not sure, I think it has an open one.
8.Where did you buy this gorgeous cake? - At the bak-ery/-age/-ety on the Baker street.
9.When is your expected arriv-ance/-al/-ence time? - Around noon tomorrow.
10.I can’t believe Melanie is eager to work under such press-ing/-ion/-ure. I hope she’ll find a better job soon.
5. Write the original words the nouns below were formed from. What part of speech does each original word belong to?
ljealousy => ……………………
lcreature => ……………………….
lexplosion => ………………………..
lexistence => ………………………..
lnotification => ………………………...
lfriendship => ……………………….
llaziness => ………………………
lgovernment => ……………………….
linformation => ………………………
lemployee => …………………….
lprivacy => ……………………
6. Here’s the list of some human character traits. Tell about each trait: describe it and your attitude to it. What traits do you value most and why?
lkindness
lhonesty
ljealousness
lopenness
lreliability
llaziness
lthoughtlessness
larrogance
lcowardness
loptimism
lconfidence
limaginativeness
15.01.25
Задание 4 УЧ
Task 4. Imagine that you are doing a project “Preparing for exams” together with your friend.
You have found some illustrations and want to share the news. Leave a voice message to your friend.
In 2.5 minutes be ready to:
You will speak for not more than 3 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.
Photo 1 | Photo 2 |
|
|
Task 4. Imagine that you and your friend are doing a school project “Family pastime”. You have found some illustrations and want to share the news. Leave a voice message to your friend. In 2.5 minutes be ready to:
· explain the choice of the illustrations for the project by briefly describing them and noting
the differences;
· mention the advantages (12) of the two types of family pastime;
· mention the disadvantages (12) of the two types of family pastime;
· express your opinion on the subject of the project which type of family pastime presented in
the pictures you prefer and why.
You will speak for not more than 3 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.
Photo 1
| Photo 2
|
Task 4. Imagine that you are doing a project “Tastes differ” together with your friend. You have found some illustrations and want to share the news. Leave a voice message to your friend. In 2.5 minutes be ready to:
- give a brief description of the photos, justifying the choice of the photos for the project;
- say in what way the pictures are different, justifying the choice of the photos for the project;
- mention the advantages and disadvantages (1–2) of the two ways of spending free time;
- express your opinion on the subject of the project – which of these ways of spending free time you would prefer and why.
You will speak for not more than 3 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.
Photo 1
| Photo 2
|
10.01.25
Основные суффиксы существительных в английском языке
21.12.24
https://englishpracticetest.net/practice-listening-test-for-b2-with-answer-and-audioscript-test-04/
14.12.24
Д/з на 21.12
13/12/24
7.12.24
30.11.24
At home:
28.11.24
Просмотри предложенные темы эссе, подумай о сравнении данных опроса, выяви проблему и предложи способ её решения
15.11.24
задание на 23.11.24
9.11.24
Задание 38 письменной части ЕГЭ
Practise writing:
7.11.24
Travelling / Free time electronic assistant
https://rutube.ru/video/11954be67c79ea17cc2eda4c9f1ebf64/?r=plemwd (Pocket Money El assist)
28.10.24
Вербицкая М.В._Онлайн-консультация по ЕГЭ 2025_Английский язык_22.10.2024👈
27.09.24
Электронное письмо
Структура письма
Обращение
Благодарность за полученное письмо и/или выражение положительных эмоций от его получения
Надежда на последующие контакты
Завершающая фраза
Дополнительная схема оценивания задания №37
Комментариев нет:
Отправить комментарий