FORM V

22.06.2020
Летнее задание:

https://yadi.sk/i/hoiibyrYweq47

1. Зайдите по ссылке
2. Скачайте Reader 
3. Выберите 5 любых понравившихся вам текстов. 
4. Прочитайте каждый текст. Выполните все задания к этим текстам в тетради.
5. Подготовьте презентацию по прочитанным текстам.
В презентации представить заинтересовавшие вас слова и выражения из текстов, характеристику персонажей.
Устно подготовить пересказ одного из текстов (сопровождать презентацией)
PS:  презентация та же самая.
Время ответа не более 7 минут.

Дополнительное задание:

Для тех, кому интересно, можно снять видео по прочитанным текстам, в котором вы на английском языке презентуете эти тексты.  Творчество, оригинальность приветствуются!

27.05.20
Составь рассказ и запиши голосовое сообщение на тему SHOPPING по следующему плану:

1. Kinds of shops and what goods we can buy there.
2. How often you go shopping.
3.With whom you go shopping (family, friends, alone).
4. When and where you went shopping last time and what you bought there.

goods - товары


21.05.20

Переведи предложения из прямой речи в косвенную. Запиши и пришли аудиофайл.

1.     “I don’t like chocolate,” Mary said.
2.     “They are playing in the gym now,” Nick said.
3.     “What do you like about your school?” John asked.
4.     “How are you?”  Sam said.
5.     “Can Molly speak English?” mother said.
6.     “Is it your second visit to England?” the officer asked.
7.     “Come home straight after school.” Father said to Nick.

8.     “Buy bread, milk and sugar.” Granny asked.


15/05/20

Задание на 18.05:
учебник, с. 107 №17 а - контрольное чтение ( до слов "That looks very good. How much is it?" прислать голосовое сообщение
№17b* (фото)

AT THE BUTCHER'S
test reading


11/05/20

SHOPS AND SHOPPING

Let's go shopping - пойдём в магазин (за продуктами)
Let's do some shopping - пойдём в магазин (за вещами)



  
TYPES OF SHOPS TO BUY FOOD
Baker’s               White and brown bread
Grocer’s             Flour, sugar, rice, salt
Greengrocer’s   Fruit and vegetables
Butcher’s           Meat and sausages
Fishmonger’s    Fish
Confectionary   Cakes and biscuits
Sweet shop       Sweets and chocolates
  Dairy shop          Milk, cream
  


PACKAGES


A bottle of water
A can of lemonade
A packet of tea
A jar of jam, honey
A tin of meat, fish
A bar of chocolate
A loaf of bread
A bag of sugar
A carton of yoghurt

A kilo of meat

Kinds of meat
Beef
Pork
Lamb
Bacon
Sausage

Verbs to learn


Pay – paid – paid  - платить
Cut – cut – cut – резать, рубить
Wrap – wrapped  - заворачивать во что-то,         упаковывать     
Tie –tied – tied – завязывать  

Listen to the dialogue and learn it by heart:







27/04/20

Make up word combinations:

coach
training
team
athlete
hardly ever
regular
follow
receive
trouble (n)
trouble (v)
advice
knowledge
excellent
strong
poor



23.04.20


Student’s book
P.92 – 94
12* - write the words down into your vocabularies, learn the words by heart, make up sentences with them *
13
14
15
16

№17*



21/04/20

ПРИТЯЖАТЕЛЬНЫЕ МЕСТОИМЕНИЯ
Possessive pronouns

Посмотри внимательно видео, сделай конспект
Потренируйся в сборнике № 188
и в учебнике на с. 87 №25

После этого выполни тест в электронном дневнике.
Не торопись! Будь внимателен / внимательна!




20/04/20
 HOME TASK

сборник, №186* , 187* ; найти интересные факты о любом популярном в Великобритании виде спорта. Рассказать (4 -5 предложений)


18.04.20

IF / WHEN SENTENCES

Watch a video and do the tasks:







15/04/20

ENGLISH PRONOUNS

Prounouns -  местоимения

Subject - личные местоимения
Object  - местоимения, отвечающие на вопросы КОМУ? КОГО?
Possesive - местоимения, отвечающие на вопрос ЧЕЙ?
Reflexive - возвратные местоимения (я сам)

Watch a video and  learn the pronouns

Выполни тест в электронном журнале




14/04/20
Home task
Student’s book, page85, ex.19
Read the text POPULAR BRITISH SPORTS AND GAMES
Ask questions on the text:
2 general  (общих)
2 special (специальных)
2 special to the subject (специальных к подлежащему)

Прислать фото вопросов


Давайте вспомним, как задавать вопросы:


Общий вопрос.
Чтобы правильно задать общий вопрос, необходимо понять:
1. В каком времени стоит глагол в предложении
2. Сильный (самостоятельный) или слабый (несамостоятельный) глагол перед нами
3. Есть ли уже в предложении вспомогательный глагол

Помним, что 

1. вспомогательный глагол, уже имеющийся в предложении САМ  начнет задавать общий вопрос, выйдя на первое место в предложении.

2. если в предложении имеется самостоятельный глагол  to be, он выйдет на первое место в предложении и начнет вопрос.


3. если вспомогательных и самостоятельных глаголов в предложении нет, на помощь с радостью придет вспомогательный глагол do в соответствующей смысловому глаголу форме


Jack is going to read a new book tonight?
Is Jack going to read a new book tonight?

Jack watched TV yesterday.

Did Jack watch TV yesterday?

Специальный вопрос

Всё то же самое, но в начале вопроса добавляется вопросительное слово ( when, where, what, why, how)


Jack watched TV yesterday.
What did Jack do yesterday?
When did Jack watch TV?


Специальный вопрос к подлежащему

Исходя из того, что подлежащее отвечает на вопрос  Кто? или Что?, понимаем, что вопросительное слово займет место подлежащего в этом типе вопроса. Поэтому место для вспомогательного глагола здесь просто нет!

Jack is going to read a new book tonight.
Who = Jack
Who is going to read a new book tonight? 


13/04/2020

BRITISH SPORTS AND GAMES

Watch the video and do the tasks



HOME TASK on April 14
Student’s book   p. 81-83    11*, 12, 13* (photo)

Learn all new words by heart. 

MORE INTERESTING VIDEOS 
ABOUT SPORTS IN BRITAIN








9.04.2020
Past Perfect

Ещё раз прочитай предыдущую запись блога (от 08.04.2020) и в сборнике выполни упражнения 165* и 166*, упражнение 166 запиши в виде аудиофайла и пришли мне в VK

Помним про "ступеньки" при переводе из прямой речи в косвенную!

Good Luck!



8/04/2020
PAST PERFECT
     или
"прошлее" прошлого


то есть, мы будем говорить о действии, которое произошло в прошлом ДО другого действия в прошлом

Например:

When I CAME home my mother HAD already COOKED dinner.

 В этом предложении мы наблюдаем 2 действия:
1. I came home (в прошлом)
2. My mother had already cooked dinner (ещё раньше в прошлом!)

Обратите внимание на то, как оформлено 2е действие грамматически:
   HAD COOKED  = had + V3

Это и есть формула Past Perfect

Как вы заметили, твёрдое знание 3х форм неправильных глаголов необходимо!

Теперь давайте посмотрим на 1е действие:
 When I came home
Глагол стоит во 2 форме, то есть в Past Simple

Таким образом, нам становится понятно, что действие, которое произошло РАНЬШЕ В ПРОШЛОМ передаётся при помощи PAST PERFECT, действие же, которое произошло ПОЗЖЕ В ПРОШЛОМ, передаётся при помощи PAST SIMPLE

Let's practice:
Translate these sentences into Russian and find the action which was earlier
(Переведи на русский и найди действие, которое произошло раньше в прошлом)

1. After my sister had done her homework she could read her new book.
2. Nick had learnt the rule before he began to work with the exercise.
3. Jack played computer games after he had done everything about the house.


Have you managed it? Получилось?

And now watch a video: ОБЯЗАТЕЛЬНО!!!

А теперь обратимся к КОСВЕННОЙ РЕЧИ!

Мы уже знаем, что если СЛОВА АВТОРА стоят в ПРОШЕДШЕМ ВРЕМЕНИ, то мы должны соблюсти согласование времен, а это значит, что мы "спускаемся по временным ступенькам"

Что делать, если глагол в прямой речи стоит в PAST SIMPLE?
А если в PRESENT PERFECT?

На какую "ступеньку" мы спустимся?

ПРАВИЛЬНО!

PAST SIMPLE - PAST PERFECT
             V2     -       had V3

PRESENT PERFECT - PAST PERFECT
              have/has V3  -     had V3

Let's try!

1. Mother asked: "Have you done it?"
   Mother asked me if I had done it.

2. Sam asked: "Where did you go yesterday?"
   Sam wondered where I had gone the day before.
****************************************
Домашнее задание на четверг, 9 апреля:

Запиши конспект в тетради Учебник, с 65-66, правило , изучи примеры.
Сборник, с.36 №164* 



7.04.2020

Повторяем косвенную речь

REPORTED SPEECH
4 типа предложений
1. повествовательные (declarative)
Nick says: “WE are going to the country”
Nick says THAT THEY are going to the country.

2. общий вопрос (general question)
Nick says: “ Tom, will you go to school on Monday?”
Nick asks Tom IF he will go to school on Monday.

SAY   ---  ASK / WONDER / WANT TO KNOW / BE  INTERESTED

3. специальный вопрос (special question)

Nick says: “ Tom, what are you doing?”
Nick asks Tom what he is doing.

SAY -- ASK / WONDER / WANT TO KNOW /BE INERESTED 


4. просьба/ команда/ приглашение (request, order, invitation…)

Nick says: “ Tom, let’s go to the cinema.”
Nick offers Tom TO go to the cinema.

say --- ask / tell
СОГЛАСОВАНИЕ ВРЕМЁН В КОСВЕННОЙ РЕЧИ
"СТУПЕНЬКИ"
      1.    Present Simple-- Past Simple                
V1   --    V2

2.  Present Continuous -- Past Continuous
am/is/are V ing  --- was / were V ing

3. Future Simple  à Future-in-the-Past
        will V1 à would V1

       ИЗМЕНЕНИЯ НАРЕЧИЙ

Now  -- then
Today  -- that day
Tomorrow -- the next day, the following day
The day after tomorrow --  two days later
In two days -- two days later
Ago --before
Next year -- the next year
Last week  -- the week before, the previous day
Here -- there
This -- that
These  --  those

Домашнее задание на 8.04.2020

1. Запиши в тетрадь конспект урока
2. Запиши 2 аудиофайла и пришли мне в VK

1. Report these sentences:
1. Tom said: “I’m going to play chess today.”
2. The boys said : “We are cleaning our classroom now.”
3. Mother said: “Are you tired?”
4. Linda said: “Does he do any sport?”
5. Mark said: “Why do they go by train?”
6. Amy said: “Where do they usually go in summer?”
7. Mother said: “ Don’t make any sandwiches.”
8. John said: “ Come to see me in the evening.”
2. Учебник, с. 63 №4 - устно. записав аудиофайл




05.04.2020

Начинаем дистанционное обучение!
GO!

КАК РАБОТАТЬ ПРИ ДИСТАНЦИОННОМ ОБУЧЕНИИ

1. Подключаемся к трансляции за 10 минут до начала трансляции.

2. Заходим под своим именем и фамилией, НИКАКИХ НИКОВ!
3. Выходим со включенной видеокамерой, преподаватель должен видеть ученика. Для этого при входе соглашаемся на"Подключится с видео"  и " Использовать звук вашего компьютера"
4. Перед началом урока отключаем микрофон. (Кнопка в левом нижнем углу экрана) , чтобы избежать звуковых помех.
5. В чате используем значки: + ,  если все ясно, - , если что-то непонятно, ?, если возник вопрос.
6. Микрофон включает ТОЛЬКО конкретный ученик , когда учитель задает ему  вопрос 
7. После окончания занятия в течение 15 минут, фотографируем то, что сделали на уроке и присылаем фотографию через VK.
8. Домашнее задание присылается ДО начала следующего урока.
9. ПОМНИМ, что занимаемся по обычному расписанию НЕЗАВИСИМО, от того был ли видео урок или нет.

Lesson 1.
Word Formation. / Словообразование



Посмотрите видео, выполните задания. 
Ответы присылайте мне в моей страничке VK


Good luck!


20/03/20

ВНИМАНИЕ!

ТЕМЫ К УСТНОМУ ЗАЧЕТУ В КОНЦЕ УЧЕБНОГО ГОДА

1. Give a talk on hobbies and interests
Remember to say:
-         why it is important to have a hobby
-         why different people have different hobbies
-         what hobby you would like to take up, why
______________________________________________________________________________

2. Give a talk about your school.
Remember to say:  
- what school you study at 
 - what your favourite subjects are 
 - what clubs there are at your school  
-  if you like your school or not, why

3. Give a talk on London. 
Remember to say:  
- if London is a young or an old city 
 - what places of interest one can see there  
 - which park is the largest  
-   if you would like to visit London, why.
______________________________________

4. Give a talk about our planet.
 Remember to say: 
-  how many continents there are on the Earth, what they are 
- how many oceans there are on our planet, what they are 
 - what country is the largest in the world

5. Give a talk on the UK. 
Remember to say:   
 -  where the UK is situated  
  - what languages are spoken in England, Wales, Scotland and Northern Ireland   
  - what you know about the flag of the UK  

6. Give a talk on the Queen and the Parliament of the UK. 
Remember to say:  
- who the Head of State in Britain is   
- what the Queen does   
-  who the real power in Britain belongs to  
 - what you know about the British Parliament  

7. Give a talk on popular British sports and games. 
 Remember to say:  
 - what sports and games are popular in Britain  
- what game was invented in England   
-what summer sport is sometimes called the English national game  
_________________________________________________________


Примерная информация:


Card 1 
Give a talk on hobbies and interests.

Remember to say:
-         why it is important to have a hobby
-         why different people have different hobbies
-         what hobby you would like to take up, why

I'd like to tell you about hobbies and interests.
A hobby is something people like doing in their free time. It is very important to have a hobby because hobbies make our lives interesting, help to develop our talents, express our feelings and emotions.
There are a lot of hobbies nowadays. People choose their hobbies to their interests and tastes. Some people collect coins, stamps or toys. Other people do sports, draw, play musical instruments. 
As for me, my hobby is... . I enjoy doing it because.....  It helps me (teaches me) .... Besides, I would like to take up (заняться) ... . (I wouldn't like to take up a new hobby).
That's all I wanted to say. 
Thank you for listening.

Card 2 
Give a talk about your school.
 Remember to say:  
- what school you study at 
 - what your favourite subjects are 
 - what clubs there are at your school  
-  if you like your school or not, why

I'd like to tell about my school. 
There are many different schools in Kemerovo. I study at Gymnasium number 21. My school is rather big and comfortable. It has 3 floors and a lot of classrooms. 
My favourite subjects at school are ... and ... . I like ... because ... . 
Pupils can visit many clubs in our school (or There are many clubs in our school). They are a sport club where pupils go to play basketball and volleyball, an English club where they perform plays in English, a Music club where children sing songs and ... . As for me, I go to the ... club because ... .
I like my school because we have a lot of good teachers there. Besides, I have a lot of friends at school . ... (your ideas why you like/don't like your school. 

That's all I wanted to say. Thank you for listening.

Card 3

Give a talk on London. 
Remember to say:  
- if London is a young or an old city 
 - what places of interest one can see there  
 - which park is the largest  
-   if you would like to visit London, why.

I'd like to give a talk on London

London is the capital of Great Britain. It is its political and business centre. It's an old city. It was built by the Romans two thousand years ago. It was called Londinium. London is the biggest city in Britain.More than seven million people live and work there. The heart of London is the City. Many people work in the City but very few live there. There are a lot of banks and other offices there too.

 Besides, there are some interesting places there. One of them is the Tower of London. The Tower of London was a fortress, a palace, a prison and the King's Zoo. Now it is a museum. People from allover the world want to visit it.There are a lot of shops in London. Oxford Street is London's main shopping centre.

 You can find many old and new beautiful parks in the city. The largest park in London is Hyde Park.  You can also rest in St.James's Park, Regent's Park in London. 

Another important part of London is Westminster. Here you can see the Houses of Parliament and Westminster Abbey. Westminster Abbey is the oldest church where  English and British monarchs and famous English writers and scientists are buried.  Trafalgar Square is a famous square. There is a column in the middle of the square. On the top of it there is a figure of Admiral Nelson.  London is the city where you will never get bored. There are lots of theatres, cinemas, shops and museums there. 

As for me, I would like to visit London one day because...

That's all I wanted to say. Thank you for listening.



Card 4
Give a talk about our planet. 
Remember to say: 

-  how many continents there are on the Earth, what they are 
- how many oceans there are on our planet, what they are 
 - what country is the largest in the world  

I'd like to give a talk about our planet. 

The planet we live on is the Earth. The Earth is round. There are six continents on the Earth. They are: Eurasia, Australia, Africa, Antarctica, North America and South America. 

The continents are very large. They are washed by oceans and seas which separate them from each other. There are four oceans. They are: the Pacific Ocean, the Atlantic Ocean, the Arctic Ocean and the Indian Ocean. 

There are usually many countries on each continent. For example, there are more than 40 countries in Africa, but there is only one large country in Australia. It has got almost the same name as the continent. I'd like to name some countries from each continent: the Russian Federation, (Russia), the United Kingdom, France, Germany, Spain, Italy are in Europe; China, India, Vietnam are in Asia; Canada and the United States are in America; Egypt is an African country.  The largest country in the world is the Russian Federation (Russia). The smallest country is the Vatican. All the countries have interesting people , places, animals and plants. 

People of different nationalities live in different countries. They speak different languages. Each country has its national flag, anthem and its own traditions and customs. 


That's all I wanted to say. Thank you for listening.



Card 5
Give a talk on the UK. 
Remember to say:   
 -  where the UK is situated  
  - what languages are spoken in England, Wales, Scotland and Northern Ireland   
  - what you know about the flag of the UK  

 I'd like to give a talk on the UK.  

The UK is a short name for the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. This country is situated in the British Isles. It consists of four countries which are England, Scotland, Wales and Northern Ireland. Their capitals are London, Edinburgh, Cardiff and Belfast. 

The UK is separated from the continent by the English Channel and the Straits of Dover.The UK  is also washed by the Atlantic Ocean in the north and the North Sea in the east.  Everyone who was born in Britain is British. People from England are English. People from Scotland are Scottish or Scots. People from Wales are Welsh. People from Northern Ireland are Irish.  

 Everyone in Britain speaks English, but in some parts of Scotland and Wales people speak different languages as well. For example, the Welsh speak Welsh.  

The flag of the UK is called the Union Jack. It is made up of three crosses: the cross of St. George (the patron saint of England), the cross of St.Andrew (the patron saint of Scotland) and the cross of St. Patrick (the patron saint of Ireland). 


That's all I wanted to say. Thank you for listening.



Card 6
 Give a talk on the Queen and the Parliament of the UK.  
Remember to say:  
- who the Head of State in Britain is   
- what the Queen does   
-  who the real power in Britain belongs to  
 - what you know about the British Parliament  

 I'd like to give a talk on the Queen and the Parliament of the UK.

As you know, the UK is a monarchy. Queen Elizabeth the 2nd has been the queen since 1952.

In Britain the Queen is the head of state, but in fact, she doesn't rule the country as she has no power. The Queen is the symbol of the country, its history and traditions. She travels about the United Kingdom, meets different people and visits schools, hospitals and other special places. The Queen of Great Britain is also the Head of the Commonwealth and the Queen of Canada, Australia and New Zealand. 

But the real power in the UK belongs to the British Parliament and to the British Government. The British Parliament has two houses: the House of Commons and the House of Lords. The members of the House of Commons are elected. The British people elect 650 members of the House of Commons every five years. They make laws about the policy of the country, taxes and many other things. The members of the House of Lords are not elected, they are selected. These members are permanent.  The House of Lords does not have much power but it is very important as it can discuss, change and delay laws.

That's all I wanted to say. Thank you for listening



09.03.20

Report these sentences:



A


1. She said, "I am busy today and I shall be busier tomorrow."  

2. Jane said, "I shall come to school early tomorrow." 
3. They said, "We shall not go to school on Sunday." 
4. Mr. Dickson said, "I shall have to pay a lot of money for the car." 
5. Peter said to me, "I'll be waiting for you at the station in an hour." 
6. Mary said, "I'll be back soon." 
7. She said to me, "What are you going to do when you come home?" 
8. She said, "I hope I'll soon speak English well." 
9. He said, "I am sure it will rain tomorrow." 
10. They said, "We shall go to the river tomorrow if it is hot." 11. He said, "I am sure she will come in time." 
12. She said, "I shall be able to read English newspapers without a dictionary next year."  13. My sister said, "I shall be neither hungry nor thirsty if I have a cup of tea with a sandwich."


B

1. The teacher said to me, "Hand this note to your parents, please." 
2. Oleg said to his sister, "Put the letter into an envelope and give it to Kate." 
3. "Please help me with this work, Henry," said Robert. 
4. "Please bring me some fish soup," he said to the waitress. 5. "Don't worry over such a silly thing," she said to me. 
6. "Please don't give it to anybody," Mary said to her friend. 
7. "I invite  you to come and see me," said Jane to Alice. 
8. He said to us, "Come here tomorrow." 
9. I said to Mike, "Send me a telegram as soon as you arrive." 
10. Father said to me, "Don't stay there long." 
11. Peter said to them, "Don't leave the room until I come back." 
12. "Take my luggage to Room 145," he said to the porter. 13. He said to me, "Ring me up tomorrow." 
14. "Bring me a cup of black coffee," she said to the waiter. 15. "Don't be late for dinner," said mother to us. 
16. Jane said to us, "Please tell me all you know about it." 17. She said to Nick, "Please don't say anything about it to your sister." 




03.02.20


Правило согласования времён 
при переводе из прямой речи в косвенную


PRESENT SIMPLE

PAST SIMPLE

        John goes to school     John went to school








PRESENT CONTINUOUS

PAST CONTINUOUS

Anna is swimming now  →  Anna was swimming then



ПОВТОРЕНИЕ:


Перевод разных по типу предложений 
из прямой речи в косвенную


1. повествовательные предложения

Jack says:  " I am happy".

Jack says that he is happy.

2. вопросы

а) Общий (General)

Jack asks: "Are you happy?"

Jack asks (me) if I am happy. (IF +порядок слов повествовательного предложения!)


b) Специальный (Special)

Jack asks: "Where are you from?"

Jack asks (me) where I am from. (порядок слов повествовательного предложения!)


c) Просьбы / команды/ приглашения...

Jack says: " Give me your book, please"

Jack asks me to give him my book. 


Посмотри видео, как перевести вопросы из прямой речи в косвенную:










24.02

SHOULD 
SHOULD'T


Глагол  should используется, как правило при дачи советов. При помощи него можно выразить свое мнение относительно правильности и целесообразности происходящего. Так как «should» выражает долженствование, то с его помощью можно выразить и приказ, но в виде настойчивого пожелания. Глагол обычно переводиться как «следует»:
Вам следует подумать над этим.
You should think about it.
«Should» может переводиться как «должен», но это долженствование гораздо мягче, чем в «must».

«Should» является самодостаточным модальным глаголом и не нуждается во  вспомогательных глаголах  при образовании отрицательных и вопросительных предложений.




Should в утвердительной форме
ПодлежащееМодальный глаголДействиеПример
I
You
He
She
It
We
They
shouldглаголI should forget about it.
Мне следует забыть об этом.
You should sleep more.
Тебе следует больше спать.

Should в отрицательной форме
ПодлежащееМодальный глаголДействиеПример
I
You
He
She
It
We
They
should not (shouldn’t)глаголI should not (shouldn’t) forget about it.
Мне не следует забывать об этом.
He should not (shouldn’t) skip classes.
Ему не следует пропускать занятия.
Если вы хотите задать вопрос, то глагол «should» выходит на место перед подлежащим (действующим лицом):
Should в вопросительной форме
Модальный глаголПодлежащееДействиеПример
ShouldI
You
He
She
It
We
They
глаголShould he come tomorrow?
Ему нужно приходить завтра?
What should I do?
Что мне следует делать?
Этот глагол не склоняется по лицам и числам и имеет значения настоящегобудущего и прошедшего времени.
Например, если перед ним идет смысловой глагол в прошедшем времени, то «should» автоматически соотносится с действием в прошлом.
We should leave tomorrow.
Нам следует уехать завтра.
She said that we should go for a swim.
Она сказала, что нам стоит поплавать.

Выполните задания:
1. Переведите предложения и определите значение модального глагола (совет, обязанность, упрек, недоумение).
  1. We should think twice before buying that yacht.
  2. You should have thanked the teacher.
  3. A real lady should be delicate in her words and doings.
  4. Why should I wash their cups?
  5. She shouldn’t be so light-minded.
  6. They should inform the police immediately.
  7. How should I know that?
  8. You should have warned me beforehand.
  9. The secretary should answer the phone-calls.
  10. Your son should take part in this mathematical competition.
2. Найдите к каждой проблеме из левой колонки подходящий совет из правой.
  1. He is 10 years younger than Sara.          A. You should go and wash it.
  2. My plants are dying.                              B.  She shouldn’t marry him.
  3. I have put on 5 kilos lately.                    C. You should connect the charger.
  4. Your hair looks greasy.                          D. You shouldn’t eat so many sweets.
  5. My telephone battery is getting low.        E. You should water them regularly.
3. Поставьте should или shouldn’t.
  1. You … eat too much salt and sugar.
  2. You … drive carefully.
  3. It’s midnight. We … go home.
  4. Your little daughter … spend so much money on toys.
  5. It’s quite cold today. We … wear our jackets.
  6. The service is awful here. We … complain to the manager.
  7. Your shirt is dirty. You … change it.
  8. The parcel is fragile. You … throw it.


EITHER ... OR...   NEITHER ... NOR ...

Конструкции  either…or… и neither…nor…  переводятся как «или…или…» и «ни…ни…». 
С помощью этих конструкций мы говорим о выборе одного варианта из двух, либо когда нам не подходит ничего из предложенного. 

Употребление конструкций either or и neither nor в английском языке 

Конструкция either…or…  переводится на русский язык как «или…или…».  Мы используем ее, когда есть выбор между двумя предметами, людьми или действиями, но нужно выбрать что-то одно.

 Как произносится either? 
Есть два варианта произношения этого слова: американский и британский.
 Они отличаются друг от друга.
 Британское произношение: either [ˈaɪðə(r)] 
 Американское произношение: either [ˈi·ðər] 


Either Mary or Tom brought this cake. Или Мэри, или Том принесли этот торт.

Either I or my secretary will call you. Или я, или мой секретарь позвонит вам.


She should decide either stay or leave. Она должна решить или остаться, или уйти. 

They are either reading or watching TV now. Они или читают, или смотрят телевизор сейчас.
We want to order either tea or juice. Мы хотим заказать или чай, или сок. 
She can buy either dress or skirt. Она может купить или платье, или юбку.



Конструкция neither…nor… переводится на русский язык как «ни…ни…». 
Мы пользуемся этой конструкцией, когда нам не подходит ни один из предложенных вариантов. 

Как произносится neither? 
При произношении этого слова также используются два разных варианта: американский и британский. 
Британское произношение: neither [ˈnaɪðə(r)] 
Американское произношение: neither [ˈniːðər] 

Обратите внимание: конструкция neither…nor… является сама по себе отрицательной. В английском языке не может быть два отрицания в предложении, поэтому не нужно использовать дополнительно отрицательную частицу not с вспомогательным глаголом.

Неправильно

He doesn’t like neither chocolate nor ice-cream. Ему не нравится ни шоколад, ни мороженое.

 Правильно 

He likes neither chocolate nor ice-cream. Ему не нравится ни шоколад, ни мороженое.


Neither he nor his friend knew this girl. Ни он, ни его друзья не знали эту девушку. 
Neither Tom nor Peter did homework. Ни Том, ни Питер не сделали домашнюю работу.
She neither washed the dishes nor swept the floor. Она ни посуду не помыла, ни пол не подмела. 
They neither go to the cinema nor stay at home. Они ни в кино не пойдут, ни дома не останутся.

We eat neither apples nor pears. Мы не едим ни яблоки, ни груши. 
They sold neither car nor house. Они не продали ни машину, ни дом.



Переведите следующие предложения на английский язык: 

1. Они хотят купить или дом, или квартиру. 
2. Ты можешь посмотреть телевизор, или почитать журнал. 
3. Я не могу принести ни кофе, ни чай. 
4. Ни родители, ни сестра не звонили.
5. Ты можешь или подождать, или идти без меня.
6. Ей не нравится ни синий, ни зеленый цвет. 
7. Они пойдут или в кино, или в ресторан. 
8. Ты можешь или пропылесосить, или вынести мусор.





10.02

THE BRITISH WAY OF LIFE

уч. с.32 №12
1. Read new words correctly
2. Make up your own sentences with these words.
(запиши аудио и пришли мне в VK)
3. c. 33 №13*
4.с.35 №17 контрольное чтение текста  
(запиши аудио и пришли мне в VK)

задание выполнить к среде

British manners: watch a video




04.02.1010

REPORTED QUESTIONS

Special questions

Direct speech:
Nick asks:" "Where did you go?"

Reported speech:
Nick asks me where I went.

Таким образом, мы видим. что косвенный специальный вопрос теряет вспомогательный глагол, который, образно говоря, возвращается в смысловой глагол, сохранив временную форму всего вопроса.
Личные местоимения меняются по смыслу.
Порядок слов косвенного вопроса соответствует порядку повествовательного предложения.

General questions

Direct speech:
Nick asks: "Did you go there?"

Reported speech:
Nick asks me if I went there.

Общий вопрос вводится в косвенную речь при помощи слова  IF. Далее следует порядок слов повествовательного предложения, то есть прямой порядок слов.
Местоимения меняются по смыслу.


27.01

THE ROYAL FAMILY




26/01
SPEAKING ABOUT THE WEATHER



about cold weather:
It's a bit chilly.
It's freezng.

about rain:
You can see your breath!
It's drizzling.
It's spitting
the heavens open

about bad weather:
it's very overcast and dark overhead
there's a storm brewing
lightning
thunder
thunderstorm
the wind picks up
a gale

about warm/ really hot weather 
there isn't a cloud in the sky
it's baking hot
it's complitely still
it's a scorcher today
it's boiling

about the weather in winter
a bit of frost
it is sleeting
a flurry of snow
a blizzard 
the snow will turn into slush
below freezing





21.01.20

The Hystory of the  Union flag Of the UK










14.01.2020

Reported Speech / Indirect Speech 
(Косвенная речь)

«Direct speech» или прямая речь — это слова какого-либо человека, передаваемые буквально так, как они и были произнесены. На письме прямая речь выделяется кавычками, а после слов, вводящих прямую речь, ставится запятая.
She says, "The lessons begin at 9 o’clock." – Она говорит: «Занятия начинаются в 9 часов».


«Indirect speech» («reported speech») или косвенная речь — это речь, передаваемая не слово в слово, а только по содержанию, в виде дополнительных придаточных предложений. При этом запятая, отделяющая слова говорящего от прямой речи, и кавычки, в которые взята прямая речь, опускаются.
She says  (that) he lessons begin at 9 o’clock.

Как правильно перевести информацию из прямой речи в косвенною?

1. Утверждения.


(+)   J say  (that)  J V
Nick says that he wants to play football



(-)J say (that) J ¡not V
Nick says that he doesn't  want to play football

Now try yourself:
1) "He works in a bank."
2) "Julie doesn't like going out much."
3) "I don't have a computer."
4) "They never arrive on time."
5) "We often meet friends in London at th0e weekend."
6) "David doesn't have any children."
7) "I don't go to the gym very often."
8) "Lucy owns three flats in the city."
9) "I never get up early on Sundays."
10) "Jill meets her boyfriend at the cinema every Friday night."
11) "We don't travel much."
12) "John doesn't live in Japan any more."
13) "They work in Hong Kong."
14) "I have to work until seven or eight pm every night."
15) "I don't want to go to the theatre next weekend."
16) "We like working in Paris."
17) "She doesn't have enough time to do everything."
18) "Tony hates mushrooms."
19) "They often go on holiday in July."

20) "I live in New York."

2. Просьбы, команды   ! (+/-)

J ask / tell  J to V1
Nick asks his friend to give him a pen.
Nick tells his brother to tidy the room.


J ask/tell J not to V1
Nick asks his mother not to help him with his homework.
Nick tells his little brother not to make noise.

Note: 
1. При передаче просьб или команд в косвенной речи глагол SAY меняется на ASK (просьба) или TELL (команда)
2.В косвенной речи, при пересказывании просьб, вежливые фразы, типа Please, Could you please, Would you mind...., опускаются. То есть передаётся только смысл.
Could you, please, give me this book?
Nick asks me to give him this book.

Now try yourself:
1) "Please help me carry this."
2) "Please come early."
3) "Please buy some milk."
4) "Could you please open the window?"
5) "Could you bring the book tonight?"u
6) "Can you help me with my homework, please?"
7) "Would you bring me a cup of coffee, please?"
8) "Would you mind passing the salt?"
9) "Would you mind lending (giving) me a pencil?"
10) "Could you possibly tell me the time?"
11) "Do your homework!"
12) "Don't smoke!"
13) "Don't be late!"
14) "Go to bed!"
15) "Tidy your room!"
16) "Wait here!"
17) "Don't do that!"
18) "Eat your dinner!"
19) "Don't make a mess!"
20) "Do the washing-up!"





23.12.19
     Care for Earth
1.    Waste is …. 
   2.    “to BREAK DOWN” means …. 
   3.    BIODEGRADABLE things are…. 
   4.    NON - BIODEGRADABLE things are … 
   5.    Non-biodegradable things are dangerous because….
   6.    3 things we can do about non-biodegradable objects… 
   7.    “Reduce” means …
   8. “Reuse” means …
   9.    “Recycle” means …
   10.                      Natural resources are…
   11.                      What can we do to save natural resources?
1 12.                   We can save water   by  1…. 2… 3…. 4…
   13.                 A  compost is made for …. .
1 14.                   Trees help ….          
   15.                      Paper comes from …. 
   16.                      We can save trees be saving ….. 
   17.                      We save paper by  1… 2…. 
   18.                      We can save energy by  1….  2….
                             

                                      Видео №3





to be in danger
dangerous
to poison 
poisonous
do harm
do no harm
save
protect
keep clean
keep fresh
try to help


to be good for
to be bad for
to be difficult to 
important
it is important to
drinkable
dangerous to use

activity

people's activities
16.12.19
OUR PLANET EARTH






THE EARTH IS IN DANGER

What do you think about...?
Do you believe that ....?
Are you sure that...?
Have you ever thought about ...?
What is your opinion about...?

What can you say about...?

A Whales's story

to be in danger
dangerous
to poison 
poisonous
do harm
do no harm
save
protect
keep clean
keep fresh
try to help


to be good for
to be bad for
to be difficult to 
important
it is important to
drinkable
dangerous to use

activity
people's activities






Past/Present Simple Passive

am/is/are V3              was/were V3

Fill in the blanks with the verbs in the passive

1. Famous museums of St Petersburg (visit) by the guests of the city every year.
2. The monument to Pushkin (Design) on fuds of the population of Moscow.
3. The place around the camp (explore) to find a good place to make a fire.
4. This article ___ much ____(speak) about.
5. I (meet) at the door by the school's headmaster.
6. When (build) the new library, last year or the year before?
7. All the money (spend) on books and CDs.
8. All the errors  (correct) by the teacher.

Make the following senrences passive.

1. I did my homework yesterday.
2. Many people know the sportsman well.
3.We perform a lot of plays at school.
4. She exchanges letters and postcards with Jane.
5. They didn't write this letter in English.
6. They play football all over the world.
7. I took my dog for a walk.
8. I found a kitten in the street.

Make the following sentences negative.

1.Very interesting books are bought every year.
2. He was sent to the post office to buy some stamps.
3.Chinese is spoken all over the world.
4. Ann was called to the blackboard.
5. The flowers were given to the actors.
6. Dinner was cooked by Jane.
7. The doctor was sent for.




Ask questions.

1. "Robinson Crusoe" was written by Daniel Defoe. (Whom)
2. A lot of exhibitions are held in the Russian Museum. (Where)
3. A lot of newspapers are sold every day. (How many)
4. An intersting adventure book was given to the boy as a birthday present (What kind of)
5. The letters are written by Peter (What)
6. The dishes were washed by the children (What)
7. The telegram was received in the afternoon (When)
8. The teacher is usually asked a lot of questions. (Who)




15.12.19


Рождественские и новогодние слова и выражения в английском языке

В преддверии новогодних праздников предлагаю небольшой список слов, которые относятся к Рождеству (Christmas) и Новому Году (New Year). Во всех англоязычных странах Рождество празднуется 25 декабря, а Новый Год - 1 января.

Выражения:

Advent - пришествие
Berry - ягода
Bethlehem - Вифлеем
Candle - свечка
Chimney - дымоход (по поверью Санта-Клаус спускается в дома по дымоходам)
Christian - христианин
Christianity - христианство
Christmas - Рождество (празднуется 25 декабря)
Christmas cake - рождественский пирог ( с фруктами и глазурью - смотрите ниже)
Christmas card - рождественская открытка
Christmas carol - колядка (песня, которые поют во время Рождества)
Christmas Day - день Рождества - так обычно называют день 25 декабря
Christmas Eve - сочельник
Christmas holidays - рождественские праздники (обычно неделя после рождества)
Christmas present - рождественский подарок
Christmas tree - рождественская елка
Cracker - хлопушка
Decoration - украшение
Eggnog - рождественский напиток (яичный желток, растёртый с сахаром, с добавлением сливок, молока или спиртного напитка)
Ginger Bread - имбирный кекс, пряник
Father Christmas - или Santa Claus
Fireplace - камин
Frankincense - ладан
Gold - золото
Holly - падуб (растение)
Mistletoe - омела (растение) - традиционное украшение дома на Рождество
Myrrh - мирра (ароматическая смола)
the Nativity - рождение Христа
Nativity play - пьеса о рождестве (инсценировка евангельской легенды, которая исполняется детьми)
New year - новый год
New Year's Day - 1 января
New Year's Eve - 31 декабря
Ornament - украшение (синоним с decoration)
Reindeer - северный олень (такие олени тянут сани Санта-Клауса)

Santa Claus - рождественский дед или просто Санта-Клаус



Интересный факт: имя Санта-Клауса представляет собою искажение голландской транскрипции имени св. Николая, день памяти которого отмечается 6 декабря по григорианскому календарю.


Shepherd - пастух
Sleigh - сани; салазки
Snow - снег
Star - звезды
the star of Bethlehem - Вифлеемская звезда
Tinsel - блестки
Turkey - индюшка
White Christmas - снежное или белое Рождество
Xmas - сокращение от Christmas

Пожелания:

Merry Christmas! - Счастливого Рождества!
Happy Christmas! - Счастливого Рождества!
Happy New Year! - С Новым Годом!
Merry Christmas and a Happy New Year! - С Рождеством и Новым Годом!
Wishing you a prosperous New Year -  
Желаю Вам удачного Нового Года!
All the best for the coming year! -
Самого лучшего в новом году!
Seasons Greetings! - С праздниками!











4.12.19

The Passive Voice




26.11.19

Both   Either   Neither




BOTH ... AND  (и ...и...)
NEITHER ... NOR (ни .... ни....)

I like both apples and bananas
I like neither apples nor bananas

Both Tom and Jerry are funny
Neither Sam nor Bob is funny


  

HIGH or TALL?

В чем разница? 

Слово tall мы используем, когда говорим о чем-то/ком-то высоком и узком. 
Это могут быть: люди, деревья, растения, башни, здания, статуи. У всех них высота больше, чем ширина.

 Например: 
The cat climbed a tall tree.


Слово high мы используем, когда говорим о чем-то, имеющем ширину (протяженность) больше, чем высоту. 
Это могут быть: здания, горы, стены, заборы.

 Например: There are high walls in our flat.

Также high используется в переносном смысле, когда говорим о высоком уровне чего-то: 

He got high wages .


Упражнение на закрепление

выберите одно из двух слов и переведите предложения на английский язык.

 1. Во дворе растет ___ дерево. 
 2. Она не встречала  такого ___ человека.  
 3. Забор слишком ___, ты не перелезешь через него. 
 4. Было сложно подняться на эту ___ башню. 
 5. Комната была большая, с ___ стенами. 
 6. Перед нами была ___ гора.  
 7. Эту ___ статую видно с любой точки города.



19.11.19

Текст диктанта "Our Planet Earth"

В тетрадях для контрольных работ выполнить работу над ошибками. Переписать текст.

Our Planet Earth
People were always curious about our planet. They began to explore it long ago. With the help of exploration they learnt that there are six continents on the planet. They are Eurasia, Africa, Australia, North America, South America and Antarctica. Seas and oceans wash and separate them. People of different nationalities live on the Earth. They speak different languages.



18/11/19

The Past Continuous Tense


Слова- спутники The Past Continuous Tense

смотри здесь:

https://learningapps.org/view8228299



11/11/19

Study the map and name all continents of the world





23.10.19

Домашнее задание на четверг, 24.10

Учебник, с 62-65, выучить правило
сборник, №44*, 45*

Будущее время в английском языке

tomorrow
next week (month...)
in a day (month...)  через день...

  1.     Для описания действия когда-нибудь завтра, через месяц, т.е в будущем:                  

                                         will V1

I'll go the cinema tomorrow.
There will be holidays in two days.

2. Для описания действия, которое мы СОБИРАЕМСЯ совершить в будущем, используем структуру

                                         be going to...

I'm going to swim tomorrow.
Sam is going to read the book he bought.
We are going to play basketball tonight.

3. Для описания действия, которое мы ЗАПЛАНИРОВАЛИ
на ближайшее будущее и точно его выполним, используем the Present Continuius tense

                                        be Ving

I'm flying to Moscow tomorrow morning, so I can't meet you.
Sam is meeting his friend at 7 pm, so he will be near the cafe.





21/10/19
посмотреть видео , используя слова и выражения в тетради, доказать, что Лондон - интересное место для путешествия




Moscow
https://yadi.sk/mail/?hash=8DZR8ZuJ4KrwuPaJhSIiydAb5DsAiRroEDAAVADLXKUsbaBJK9ZHPRaIIfMztNLkq%2FJ6bpmRyOJonT3VoXnDag%3D%3D



15.10
Listening

Mrs Brown
Information Clerk

I'm looking for...
recommend
yes, naturally
a single room  /  a double room
to join
own bathroom
Can I offer you a...?
Modern
Comfortably furnished
I'm touring here
The main sights of the city
Where exactly is it?
The heart of the City
How much does it cost?
... pounds per person per night

??????
1. How long Is Mrs Brown going to stay?
2. What kind of room is she looking for?
3. How much does the room cost?
4. Why is Mrs Brown interested in a car park?




14.10
The Present Perfect Tense

















7.10.19
Ссылка для подготовки к контрольному чтению отрывка текста
с. 38 №17
https://drive.google.com/open?id=1SbRMnGqglqiSaVy-oOqS5Qy-yBWRYXXk





1.10.19
Вопросительные предложения

Общий вопрос.
Чтобы правильно задать общий вопрос, необходимо понять:
1. В каком времени стоит глагол в предложении
2. Сильный (самостоятельный) или слабый (несамостоятельный) глагол перед нами
3. Есть ли уже в предложении вспомогательный глагол

Помним, что 
1. вспомогательный глагол, уже имеющийся в предложении САМ  начнет задавать общий вопрос, выйдя на первое место в предложении.

2. если в предложении имеется самостоятельный глагол  to be, он выйдет на первое место в предложении и начнет вопрос.

3. если вспомогательных и самостоятельных глаголов в предложении нет, на помощь с радостью придет вспомогательный глагол do в соответствующей смысловому глаголу форме

Jack is going to read a new book tonight?
Is Jack going to read a new book tonight?

Jack watched TV yesterday.
Did Jack watch TV yesterday?

Специальный вопрос

Всё то же самое, но в начале вопроса добавляется вопросительное слово ( when, where, what, why, how)

Jack watched TV yesterday.
What did Jack do yesterday?
When did Jack watch TV?


Специальный вопрос к подлежащему

Исходя из того, что подлежащее отвечает на вопрос  Кто? или Что?, понимаем, что вопросительное слово займет место подлежащего в этом типе вопроса. Поэтому место для вспомогательного глагола здесь просто нет!

Jack is going to read a new book tonight.

Who = Jack

Who is going to read a new book tonight? 


Попробуй сам:

задай общий и специальные вопросы

1. Mary enjoys travelling a lot.
2. Sam did volleyball last year.
3. Students will write a dictation at the lesson tomorrow.
4. The boys are playing football at the stadium at the moment.
5. We have already learnt English for 4 years.

24.09

Готовимся к пересказу текста

1. Вступительная фраза:

I'd like to tell you about...
         or
I'm going to speak about ....
        or
I want to give a short summary of the text "  ..."

2. Следуем плану:

1. Speak about Peter and his family
2. The plan of the family
3. Description of the house
4. Why Peter was happy

3. Заключительная фраза:

That's all I wanted to say. Thank you for listening
            
          



15.09

Words to remember

Days of the week

Weekdays

Monday

Tuesday
Wednesday
Thursday
Friday

Days off    Weekend


Saturday

Sunday

School subjects


Russian

Maths
English
German
Literature
History
Geography
Biology
Art
Music
PE
IT (informational technology)






 Согласие на обработку персональных данных учащегося для участия в олимпиадах школьников




В управление образования администрации г. Кемерово
от ___________________________________________
_____________________________________________
_____________________________________________
(ФИО родителя (законного представителя) учащегося),
проживающего по адресу: _____________________
___________________________________________
___________________________________________
Заявление
о согласии  родителя (законного представителя)
на обработку персональных данных учащегося
Я, ______________________________________________________________________________________
(ФИО родителя)
являюсь законным представителем несовершеннолетнего _______________________________________

_________________________________________________________________________________________
(ФИО учащегося)
_________________________________________________________________________________________
(наименование образовательного учреждения, класс)

Ознакомлен (а) с Порядком проведения всероссийской олимпиады школьников и даю свое согласие на сбор, систематизацию, накопление, хранение, уточнение (обновление, изменение), публикацию олимпиадной работы (в том числе, в сети Интернет), использование, распространение (передачу), обезличивание, блокировку и уничтожение персональных данных:
-       фамилия, имя, отчество;
-        год, месяц, дата и место рождения;
-       адрес проживания (регистрации);
-       серия, номер основного документа, удостоверяющего личность (паспорт, свидетельство о рождении);
-       основное место учебы (образовательное учреждение, класс);
-       результаты участия в школьном, муниципальном, региональном, заключительном этапах всероссийской олимпиады школьников
операторам школьного, муниципального, регионального, заключительного этапа всероссийской олимпиады школьников, в которых принимает участие учащийся.
Согласие на обработку персональных данных может быть отозвано мною путем направления в муниципальный орган управления образованием письменного отзыва.
Согласен, что оператор указанного мною этапа всероссийской олимпиады школьников обязан прекратить обработку персональных данных и уничтожить персональные данные в течение 10 (десяти) рабочих дней с момента получения указанного отзыва.
Подтверждаю, что права и обязанности в области защиты персональных данных мне разъяснены.

Дата: _______.______.________ г.

Подпись: ________________________ (_______________________________)
                                    





     Городской творческий конкурс фотографий

«С улыбкой по жизни»




Формат фотографий: не менее 20х30 см


■ Работы предоставляются только в распечатанном виде, электронный вариант не допускается
  • Фотографии, скаченные из сети Интернет или ранее принимавшие участие в других конкурсах, рассматриваться не будут. 
  •    Жюри не принимает к участию в конкурсе фото с использованием графических элементов, коллажи, заламинированные фотографии.

■  Работы предоставляются без рам и стекла
■ С обратной стороны должна располагаться аннотация с напечатанным текстом:
- название работы
- ФИО автора, его возраст (в момент создания работы)

- название учебного заведения (для учащихся). 




Заявка на участие в Городском творческом конкурсе фотографий
 «С улыбкой по жизни» 
(прикладывается к фотографии)

Ф.И.О. автора
(указывается фамилия, имя, отчество участника, сделавшего снимок)


Возраст

Место учебы / работы


Адрес проживания

Телефон для связи

Наименование работы
(название, тема, социальный слоган)


Для возрастной группы до 18 лет:

Ф.И.О. педагога - организатора
(указывается полностью)
Ф.И.О. родителей

Телефон педагога или родителей






13.09.19

Конкурс переводов

Положение о городском открытом конкурсе переводов
с иностранного языка

3. Порядок проведения Конкурса
3.1. Конкурс проводится с 16.09.2019 по 31.10.2019 в возрастных группах 5 – 6 класс, 7 – 8 класс, 9 – 11 класс.
3.2. Для конкурса подобраны аутентичные тексты на английском, французском, немецком языках.
3.3. На конкурс принимаются тексты по следующим номинациям:
- проза
- поэзия
3.4. Каждый участник имеет право направить в адрес оргкомитета только один вариант работы в одну или обе номинации по любому из рабочих языков конкурса. 
3.5. К участию принимаются переводы, не публиковавшиеся на русском языке ранее.
3.6 Тексты для перевода в Приложении 3 (английский), Приложении 4 (французский), Приложении 5 (немецкий).

4. Требования к переводу и оформлению конкурсных работ
4.1. Для участия в Конкурсе необходимо на адрес электронной почты nmc_conference@mail.ru  отправить следующие документы:
·                Заявка на участие в конкурсе (приложение 1);
·               Конкурсная работа (перевод предложенного отрывка текста, оформленного согласно требованиям).
4.2. Критерии оценивания конкурсных работ представлены в приложении 2.
4.3. Все материалы предоставляются в печатном  виде.
4.4. Требования к печатным материалам:
·                    шрифт - Times New Roman, начертание - обычный; кегль - 14, выравнивание - по ширине, межстрочный интервал – 1,5.
·                    в левом верхнем углу первой страницы: фамилия, имя, отчество автора, место учебы с указанием класса, город, контактный телефон, e-mail;
·                    файл с текстом конкурсной работы должен быть назван по фамилии автора с указанием номинации и языка перевода и расширением имени файла .doс (например, Иванова_проза_англ.doc)
4.5. С 01 ноября по 15 ноября жюри будет проводить оценивание работ участников конкурса. Итоги конкурса будут опубликованы не позднее 18 ноября 2019 г. на сайте МБОУ ДПО «Научно-методический центр».
 4.6.  Материалы, оформленные с нарушением настоящего Положения и представленные позднее установленных сроков, к рассмотрению не принимаются. Представленные на конкурс материалы возврату не подлежат.


5. Подведение итогов Конкурса
5.1.  Победителям и лауреатам вручаются Дипломы.
5.2. Участники Конкурса получают сертификат участника.
5.3. Апелляции по итогам Конкурса не предусмотрены. Оценочные листы не выдаются.


10/09/19

Контрольное чтение отрывка.
уч. с. 15
https://drive.google.com/open?id=1aqSdXn38Xwj1DhGCxqrKLkG2ZhKx4lsE

4.09.19
Задание на 5.09
сборник, №4*.5*, 9*

Оформление домашней работы в тетради:

                                                           September 4th
                                        
                                 Homework
                                 
                                  Ex. 4, p. 5 (g.b)
g.b. - grammar book (указываем, если упражнение из сборника, если нет, то " (g.b)" не пишем)

Если необходимо выполнить работу над ошибками по д/з, то пишем так:

                                  Ex. 4, p. 5 (g.b)
                                      (correction)



3.09.19
Задание на 4.09.
учебник, с. 6 - 7, повторить правило
№6*
Сборник Барашковой, с.4, №1*, 2*

HAVE or HAVE GOT?
если вы не помните, в чем разница между have   и have got, загляните сюда:
http://www.comfortenglish.com/have-%D0%B8%D0%BB%D0%B8-have-got-%D0%B2-%D1%87%D0%B5%D0%BC-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BD%D0%B8%D1%86%D0%B0/



2.09.19
Повторим правила чтения!
A a
[ei]
[æ]
[a:]
[eə]
plane [plein]
bag [bæg]
car [ka:]
care [kеə]

Прочитайте вслух слова:

  1. pale, plate, name, take, table, made, behave, gate, tale
  2. bat, pan, man, mad, apple, cattle, bad, fat
  3. arm, alarm, car, dark, far, hard, art, farther
  4. bare, care, dare, fare, hare, pare, prepare, square, ware.

О o
[əu]
[ɔ]
[ɔ:]
[ɔ:]
nose [nəuz]
box [bɔks]
sort [sɔ:t]
store [stɔ:]

Прочитайте вслух слова:

  1. go, no, rose, nose, stone, bone, phone, pole, hole, sole, noble, joke
  2. not, rock, cock, long, God, hot, dog,ox, fond, clock, fog, doctor
  3. or, forty, horse, morning, orchard, corner, sport, fork, sort
  4. ore, bore, more, before, adore, ignore, tore, wore, restore.

U u
[ju:]
[ʌ]
[ɜ:]
[jʊə]
tube [tju:b]
bus [bʌs]
turn [tɜ:n]
pure [pjʊə]

Прочитайте вслух слова:

  1. blue, use, amuse, accuse, tulip, duke, Tuesday, tube, mute, student
  2. but, sun, bus, cut, rub, fun, hunt, just, jump
  3. burn, burst, hurt, church, fur, turn, curl, Thursday, purse, purpose
  4. pure, cure, endure, mature, secure, demure, caricature. 
Ee
[i:]
[e]
[ɜ:]
[iə]
Pete [pi:t]
pet [pet]
her [hɜ:]
here [hiə]

Прочитайте вслух слова:

  1. me, he, these, even, complete, be, Egypt
  2. pet, met, pen, men, chess, well, ten, intend, egg, bed, red, net
  3. her, serve, perfect, perch, verse, berth
  4. here, severe, sincere, mere, interfere.
                              
i
[ai]
[i]
[ɜ:]
[aiə]
pine [pain]
big [big]
girl [gɜ:l]
fire [faiə]

Прочитайте вслух слова:

  1. ice, pine, nine, five, tie, smile, time, fine, rise, drive
  2. big, fill, kiss, win, mint, mix, sing, ill, sit, is, lip, six
  3. girl, shirt, skirt, birch, fir, first, circle, bird, dirty
  4. fire, hire, tired, admire, wire, desire, retire. 
                                       
y
[ai]
[i]
 [ɜ:]
[aiə]
bye [bai]
Syd [sid]
myrtle [mɜ:tl]
tyre [taiə]

Прочитайте вслух слова:


  1. bye, my, fly, buy, try, rye, dye, lye, deny, rely, supply, type
  2. myth, Syd, physics, crystal, rhythm, symbol, system
  3. myrtle, myrrh,
  4. tyre, lyre, pyre. 



Дорогие пятиклассники! 
Поздравляю вас  с началом нового учебного года! Желаю вам интересных открытий и увлекательных занятий! А также терпения, настойчивости, трудолюбия на пути к знаниям!

Комментариев нет:

Отправить комментарий